Mongolië
-
12 tot 15 reizigers
-
14 dagen
-
7 fietsdagen
-
261 km
Mongolië
Geïnteresseerd in deze reis? Laat even je gegevens en voorkeuren achter en wij sturen je extra informatie via mail.
-
- Beleef een ware fietsexpeditie ver weg van de bewoonde wereld
- Maximum drie reizigers in een veilige jeep als volgwagen
- Bezoek aan Erdene Zuu, een indrukwekkend eeuwenoud kloostercomplex
- Trektocht naar Tuvkhun, een afgelegen boeddhistisch klooster hoog in de bergen
- Per fiets door de Gobi woestijn, een unieke ervaring
- Zonsondergang boven de Flaming Cliffs
- Fietsen naar Khongor, de hoogste duin van Mongolië
- Trektocht door de Yoliin Am Kloof
-
Prijs per persoon op basis van een gedeelde / dubbele kamer
RESERVEER VOOR 15 DECEMBER EN ONTVANG 100 EURO REDUCTIE PER PERSOON
Vertrekdatum Terugdatum Prijs per persoon 09.06.2025 22.06.2025 €4495 13.08.2025 26.08.2025 €4765 Prijs éénpersoonskamer: 400 euro
-
internationale vluchten, luchthaventaksen bij vertrek, transfers van en naar de luchthavens, 12 overnachtingen op basis van vol pension, Engelstalige fietsgids, kok, lokale gidsen, Nederlandstalige begeleider, goede huurfiets met technische assistentie, 4×4 volgwagen met airco per 3 reizigers, kampeermateriaal, alle uitstappen en inkomgelden volgens programma, snacks en water tijdens het fietsen, vertrekvergadering, fiets T-shirt, hoteltaksen en garantiefonds.
Programma
-
Dag 1
-
0 km
Check-in te Brussel waar we een lijnvlucht naar Ulaanbaatar nemen.
-
-
Dag 2
-
0 km
Bij aankomst worden we afgehaald door het lokale team en naar een comfortabel hotel in het centrum van Ulaanbaatar gebracht. Na ons te hebben geïnstalleerd in het hotel voorzien we tijd om wat te bekomen van de lange vlucht voor we op stadsverkenning vertrekken. Onze eerste stop van het stadsbezoek is aan het grote, eerder kale Sükhbaatar plein. In de brede straten omringd door grote Russische betonnen complexen rijden oude Lada’s en moderne Hummers kriskras door elkaar. Te midden van dit contrast zie je regelmatig kleurrijk geklede nomaden te paard de straat oversteken. Hier ervaar je snel de wat aparte sfeer van Ulaanbaatar. Na het middagmaal rijden we naar het Boghd Khan Paleis, het voormalige Winterpaleis van de laatste koning. We bezoeken uitgebreid de site met onder meer het museum met een mooie collectie aan decoratieve kunst, kleding van de laatste koningen en meubelen en geschenken van buitenlandse delegaties aan het koninklijke hof. Een beetje afhankelijk van de drukte in de stad plannen we na dit bezoek door te rijden naar het depot waar de fietsen staan. We testen de fietsen en doen samen met de begeleiders eventuele kleine aanpassingen. Op de terugweg naar het hotel stoppen we nog aan het Gandan Khiid tempel complex. Een indrukwekkend tempel complex waarvan de oudste gebouwen zijn opgetrokken in Tibetaanse stijl. We sluiten de dag af met een gezellig avondmaal in een restaurantje in het centrum van de stad.
Springs Hotel (B.L.D) -
-
Dag 3
-
20 km
-
212 m
-
217 m
Om de ochtendspits uit de hoofdstad te vermijden trachten we vroeg te vertrekken. Even buiten de stad doen we de laatste boodschappen in een ruime supermarkt voordat we tijdelijk afscheid nemen van de westerse wereld. Rond het middaguur stoppen we in een klein lokaal restaurant waar onze begeleidende kok ondertussen een lekker middagmaal heeft bereid. We maken van deze stop ook gebruik om de talrijke crew aan de groep voor te stellen.
‘s Namiddags rijden we nog 80 km met de volgwagen tot we afslaan op de oude weg naar Karkorum.
Hier start het echte fietsavontuur. Op een verharde zandweg fietsen we op en neer naar Karkorum. De laatste kilometers slaan we af op de nieuwe weg en fietsen we nog even over een goede asfaltbaan naar het Karakorum museum, een interessant museum, een must see bij een bezoek aan Mongolië. Na dit bezoek is het nog een half uurtje fietsen naar een kleinschalige ger kamp waar we hartelijk worden verwelkomd door de gastheer en gastvrouw.
We overnachten een eerste maal in een erg gezellige ger (ook bekend als een yurt) met goed onderhouden gemeenschappelijk sanitair.
Als de zon weg is koelt het hier snel af en wordt de houtkachel in de ger aangestoken.
Anja Eco Ger Camp (B.L.D) -
-
Dag 4
-
38 km
-
588 m
-
346 m
Na het ontbijt nemen we de volgwagen en rijden in een kwartiertje naar de ingang van de Erdene Zuu tempel. Erdene Zuu is het oudste boeddhistische klooster (bouw gestart in 1586) van het land en staat terecht op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Na een uitgebreid bezoek rijden we in anderhalf uur (72 km) naar de startplaats van onze fietstocht. We fietsen heel de dag over een verharde zandpiste door een landschap van eindeloze steppes omringd door grasgroene heuvels en laaggebergte. Hier en daar verspreid zien we een aantal gers van nomaden en kruisen we grote kuddes schapen, geiten en paarden. Als we de kans hebben stoppen we bij een lokale nomadenfamilie waar we gastvrij worden ontvangen met een soort melkthee. Regelmatig moeten we riviertjes oversteken, soms met natte voeten tot gevolg. Als de rivier te diep is (afhankelijk van de weersomstandigheden) nemen we hiervoor even de 4X4 volgwagens. Deze eerste echte fietsdag geeft reeds goed het gevoel weer te fietsen in de eindeloze natuur zonder omheiningen en zonder vaste pistes. Je fietst waar de weg het makkelijkst en minst drassig ligt. Onderweg stoppen we voor een picknicklunch aan de volgwagens. Kort na het middagmaal fietsen we over een soort ‘bergpas’. Eerder pittig (+/- 3 km klimmen), maar net als gedurende heel de reis heb je de assistentie van de 4X4 jeeps mét trailer om eventueel een stukje te rusten. In de loop van de namiddag passeren we de eerste kuddes yaks, een veel voorkomende rundsoort met lange haren. Met de fiets kan je makkelijk kortbij deze fascinerende dieren komen. Bij aankomst te Tsenher fietsen we naar het hotel gelegen aan de gelijknamige warmwaterbronnen. Na het inchecken kan je je onderdompelen in de buitenbaden gevuld met het warme water van de natuurlijke bronnen waarvan verondersteld wordt dat ze een therapeutische werking hebben en kan je genieten van een welverdiende ontspannende massage (exclusief). Onder voorbehoud logeren we in kamers met lavabo en eigen toilet en gemeenschappelijke douches.
Duut Resort (B.L.D) -
-
Dag 5
-
57 km
-
566 m
-
656 m
Na een lekker ontbijt in het hotel fietsen we een 7 km naar een bredere rivier waar we even overstappen in de volgwagens om het diepe water over te steken. Aan de overzijde rijden we verder op en neer over een verhard spoor in de grasvelden. Vandaag fietsen we stukjes door het bos en is de ondergrond het eerste deel van de dag wat meer rotsachtig. Onderweg houden we halt voor een picknicklunch. In de namiddag fietsen we door de groene heuvels, vol mooie blauwe bloemen, gestaag naar een hoogte van 2000 meter boven zeeniveau. Onderweg houden we halt bij een nomadenfamilie om het dagdagelijkse leven van de nomaden even van dichtbij te ontdekken. We eindigen de dag met een mooie afdaling naar onze kampeerplaats in de vrije natuur. We overnachten per twee in ruime drie persoons tenten en voorzien een gemeenschappelijk toilet en douchetent.
Kamperen (B.L.D) -
-
Dag 6
-
35 km
-
445 m
-
383 m
Na het ontbijt nemen we de volgwagens voor een transfer van een drie kwartier naar een afgelegen plek in de Khasai bergen. Hier trekken we de wandelschoenen aan en wandelen door een dichtbegroeid bos naar één van de heiligste plaatsen van boeddhistisch Mongolië, het Tovkhon-klooster. De tocht, hoofdzakelijk bergop, duurt ongeveer een uur en half en kan mits supplement gedaan worden te paard. De ligging van het klooster is schitterend en biedt een prachtig uitzicht over de spectaculaire omgeving versierd met duizenden lichtblauwe gebedsvlaggetjes opgehangen in de dennenbomen. Na een uitgebreid bezoek aan het mysterieuze complex dalen we terug af naar de volgwagens en rijden kort naar een mooie bergpas waar ondertussen alles in gereedheid is gebracht voor een lekkere picknick lunch. In de namiddag dalen we het eerste stuk gedurende 5 km af naar de weidse grasvlaktes en passeren verschillende uitgedroogde rivierbeddingen. Nadat we ter hoogte van de Battsengel nederzetting de Orkhon rivier zijn overgestoken (via een mooie houten brug) gaat het landschap over in meer rotsachtige formaties die bij het vallen van de avond prachtig roze kleuren. Hier en daar fietsen we langs en over verspreide lavarotsen en moeten af en toe even afstappen van de fiets. Net voor we toekomen aan ons gezellig gastverblijf brengen we nog een kort bezoek aan de Orkhon watervallen. Deze watervallen ontstonden ongeveer 20.000 jaar geleden ten gevolge van vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Ons verblijf met gemeenschappelijk sanitair is eenvoudig maar proper en de ligging is bijzonder mooi.
Khosog Guest guesthouse (B.L.D) -
-
Dag 7
-
0 km
Vandaag is onze tweede en tevens ook laatste lange (300 km) transfer dag. We vertrekken rond 8 uur aan ons gastverblijf. Vooral het eerste deel van het traject is erg oneffen maar de comfortabele jeeps vangen de vaak diepe putten in de weg goed op. Gedurende heel de dag rijden we slechts een klein half uur over asfalt, de rest gaat over al dan niet verharde pistes. In de latere namiddag rijden we het noordelijke deel van de Gobi woestijn binnen en wordt de omgeving meer desolaat en droog. We verwachten toe te komen aan het ger kamp tussen 18 en 19 uur. Na het installeren in het kamp genieten we van het avondmaal op het gezellige terras met zicht op de ondergaande zon over de rivier.
Ongii Energy (B.L.D) -
-
Dag 8
-
0 km
Vandaag laten we de fiets aan de haak. Na een wat later ontbijt wandelen we naar de ruïnes van de Ongii kloosters gelegen langs de Ongiin rivier. Aan beide zijden van de rivier liggen de overblijfselen van twee voormalige kloosters, met meer dan 3000 inwonende monniken ooit één van de grootste kloostercomplexen van het land. We verkennen uitgebreid de ruïnes van één van de kloosters en maken vervolgens een wandeling langs de rivier. Tegen het middaguur keren we terug naar het ger-kamp, waar we een ontspannen middag plannen.
Ongii Energy. (B.L.D) -
-
Dag 9
-
15 km
-
300 m
-
130 m
Vandaag staat een unieke tocht door de Gobi woestijn op het programma. De Gobi woestijn kent een verrassende mix van zandduinen, halfwoestijn en steppe. We vinden er ongelooflijke vergezichten en de uitgestrektheid blijft verwonderen. Hier en daar lopen kamelen kuddes op zoek naar een beetje groen maar meestal zien we er weinig dieren. De totale afstand tot onze overnachtingsplaats aan de ‘Vlammende Kliffen’ is 180 km, waarvan we met de liefhebbers de laatste 15 km zullen fietsen. De route is zacht glooiend over een verharde piste. Sommige stukken ondergrond zijn erg verweerd door de winderosie met als gevolg dat er een soort ‘wasbord’ ontstaat wat het fietsen soms wat lastiger maakt maar de schitterende omgeving doet dit ongemak snel vergeten. Net vóór we toekomen aan het gerkamp is het wat pittiger klimmen naar een mooi uitgestrekt plateau. Bij aankomst verdelen we de gers en verfrissen we ons even alvorens we het middagmaal plannen. In de namiddag nemen we kort de volgwagen naar de bossen met schaarse ‘saxualstruiken’. Deze struikbomen groeien alleen in de Gobi en de bladeren zijn altijd groen, zelfs in zeer droge zomers. Het vocht kan worden opgevangen als drinkwater en is bijgevolg heel belangrijk voor de nomaden en hun vee. We wandelen door een brede uitgedroogde rivierbedding naar de ‘Vlammende Kliffen’, een gebied bekend vanwege de vele dinosaurusskeletten en -eieren die hier gevonden zijn door de Amerikaan Roy Chapman bij zijn expeditie in 1922. Bij valavond gaan we kijken naar de zonsondergang over de Flaming Cliffs. Als de schaduwen lang worden kleurt het licht van de ondergaande zon de zandstenen bergen dieprood, een duidelijke verklaring voor de naam van dit gebied. We overnachten in een comfortabel ger kamp.
Mongolian Gobi (B.L.D) -
-
Dag 10
-
40 km
-
330 m
-
370 m
We vertrekken eerder vroeg aan het ger kamp voor een transfer van een 105 km, twee à drie uur rijden met de jeeps. Onderweg stoppen we even in het kleine dorpje Bulgan waar je eventueel wat extra snacks kan kopen. We ruilen de volgwagen voor de fiets en rijden over een kleine bergpas naar het ger kamp. Het gaat eerder gestaag omhoog en we voorzien voldoende tijd te genieten van het mooie landschap en de uitgestrekte duinen in de verte. De laatste 10 km zijn een heerlijke afdaling tot onze overnachtingsplaats waar we na het inchecken het middagmaal plannen op het terras van het gezellige restaurant. In de namiddag nemen we de fiets naar de Khongor duinen. Dit zijn de grootste zandduinen van Mongolië, met een lengte van 180 kilometer en een hoogte tot 300 meter kunnen we echt wel spreken van buitengewone afmetingen. Het is een prachtige vlakke fietstocht over een grindpiste, doch hier en daar wat sportiever door de stukken ‘wasbord’ ontstaan door de winderosie. We kruisen regelmatig grote kuddes kamelen die ons een beetje vreemd nastaren. Na een kleine 20 km komen we toe aan de duinen. Terwijl de begeleiders de fietsen op de volgwagens plaatsen beginnen wij onze klimtocht naar de top van de duinen. Het is een erg zware klim door het mulle zand (+/- 1 uur), maar de beloning is schitterend. Het uitzicht op de top over de schijnbaar oneindige omgeving is spectaculair en de afdaling al glijdend gaat zalig vlot. Bij valavond nemen we de volgwagen terug naar ons ger kamp waar we bij zonsondergang genieten van het avondmaal.
Gobin Anan (B.L.D) -
-
Dag 11
-
45 km
-
896 m
-
156 m
De laatste fietsdag, staat misschien wel het meest uitdagende traject op het programma. We vertrekken zo vroeg mogelijk uit het ger kamp, omdat de staat van de piste naar Bayandalai bijzonder slecht is. Het is slechts een transfer van een 110 km maar reken hiervoor een kleine 3 uur. Toegekomen te Bayandalai stoppen we even aan een kleine kruidenier en rijden dan het dorpje uit waar we op de fiets stappen. De eerste 20-25 km gaan zacht omhoog over een verharde grindweg door een mooie open vlakte. De omgeving wordt wat meer bergachtig en de ondergrond gaat over in verhard zand. Rond 32 km komen we toe aan de ingang van de Dungenee Kloof. Door deze smalle canyon loopt een rivier die we regelmatig moeten oversteken per fiets. De doortocht is slechts een 4 km en indien gewenst kan je dit stuk te voet of in de volgwagen doen. We eindigen het fietsen met een pittige beklimming van de Oyut Bergpas gevolgd door een steile afdaling, die we adviseren even te doen met de fiets aan de hand. Kort na de pas ontdekken we de idyllisch gelegen kampeerplaats. Met wat geluk genieten we ‘s avonds van een prachtige schitterende sterrenhemel.
Kamperen (B.L.D) -
-
Dag 12
-
0 km
Vandaag staat een wandeling op het programma. Na een lekker ontbijt in de vrije natuur nemen we kort de volgwagen naar de parking van de Yolin Am Kloof. Dit is een prachtige kloof van zo’n 10 km lang, waar zelfs in de vroege zomer nog ijs kan voorkomen. We starten deze bijzondere wandeling op een hoogte van 2400 m boven zeeniveau en dalen af naar 1800 m, een wandeling van een 3 uur. De steile rotswanden van de kloof steken soms meer dan 200 meter boven ons uit. Met wat geluk zien we een ibex (soort steenbok) grazen en kunnen we op de steile rotswanden nesten van de lammergier spotten. Onder voorbehoud van de hoeveelheid ijs dat eventueel nog aanwezig is kan het zijn dat we niet volledig door de kloof kunnen wandelen en we terug naar de parking moeten wandelen. Als de hoeveelheid ijs meevalt wachten op het einde van de kloof de jeeps ons op en rijden we al dan niet nog met een stop aan een andere kloof door naar ons schitterend gelegen laatste ger kamp in de buurt van Dalanzdagad. Dit ger kamp met gemeenschappelijk sanitair wordt omgeven door een prachtige bergketen die erg mooi verkleurd bij zonsondergang.
Khanbogd tourist camp (B.L.D) -
-
Dag 13
-
0 km
Vanuit het warme woestijnstadje Dalanzadgad nemen we de volgwagen terug naar Ulaanbaatar. Wegens te veel problemen met de binnenlandse vluchten hebben we besloten vanaf 2025 deze niet meer te gebruiken. De rit terug naar de hoofdstad duurt een 7 uur en maken we zo aangenaam mogelijk. Bij aankomst terug in de hoofdstad installeren we ons in het hotel. In de vroege avond rijden we naar een klein theaterzaaltje waar we een traditionele Mongoolse dansshow bijwonen. We genieten van een indrukwekkend spektakel van keelzangers, muzikanten die inheemse instrumenten bespelen, slangenmensen, dans, acrobatiek en zoveel meer. Op weg naar het restaurant stoppen we nog even aan Zaisan Hill van waar je een mooi uitzicht hebt over Ulaanbaatar en de nabijgelegen heuvels. We sluiten de dag af met een lekker afscheidsmaal.
Springs Hotel (B.L.D)
-
-
Dag 14
-
0 km
Na het ontbijt eindigt dit Mongools avontuur met een transfer terug naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Europa, waar we in de loop van de dag toekomen.
(B) -
Praktisch
Het gaat hier om een avontuurlijke reis. Er zijn veel factoren die een reis door Mongolië kunnen beïnvloeden. Daardoor is een strakke planning van de reis doorgaans een utopie. Zo zijn de vluchtschema`s van de binnenlandse vluchten vaak aan wijzigingen onderhevig. Dit is ook de reden dat we anno 2025 besloten hebben hier niet langer gebruik van te maken. Ook hebben de vervoermiddelen, veel te lijden onder de zeer slechte wegen. Er moet rekening gehouden worden met oponthoud door noodzakelijke reparaties van voertuigen. Onderstaande reisbeschrijving geeft de hoofdlijnen van de reis weer. Het kan noodzakelijk zijn om tijdens de reis verschuivingen in het geplande programma aan te brengen. Dit betekent dat de reisleiding kan besluiten onderdelen van het hier beschreven reisprogramma in te korten of zelfs te laten vervallen. Daarbij zal alles in het werk gesteld worden de essentiële onderdelen van de reis te beleven.
Geloof ons gerust, het is een fantastisch avontuur!
AARD VAN DE REIS EN MOEILIJKHEIDSGRAAD
De focus tijdens deze reis ligt op natuurbeleving. We brengen een bezoek aan enkele culturele sites, zij het in beperkte mate.
Reizen door Mongolië is avontuurlijk. De hoofdzakelijk niet geasfalteerde wegen zijn in bijzonder slechte staat, de afstanden zijn soms wat groter en aanpassingen aan het programma zijn nu en dan onvermijdelijk.
Wij proberen op dit alles te anticiperen door de reis te organiseren in veilige, comfortabele 4×4 terreinwagens met maximaal 3 reizigers per jeep.
De overnachtingen zijn een combinatie van gers, hotels en 2 nachten vrij kamperen met douche en toilet. We hebben ons uiterste best gedaan de best beschikbare accommodaties te selecteren.
De fietstochten gaan hoofdzakelijk over vlak tot licht heuvelachtig terrein maar de ondergrond maakt de ritten hier en daar wat sportiever. We fietsen over verharde zandwegen, grind, door graslanden en kruisen regelmatig ondiepe riviertjes. De grotere rivieren steken we over met de jeeps. Er is echter geen technische fietsvaardigheid vereist.
Een sportieve en vooral ook flexibele geest is onontbeerlijk om ten volle te kunnen genieten van dit unieke land.
Het is een bijzonder boeiend en verrassend land, ook de doorwinterde reizigers zullen hier hun gading vinden.
ACCOMMODATIES
In Ulaanbaatar verblijven we de eerste en laatste nacht in een comfortabel hotel met erg goede ligging, op wandelafstand van het Sükhbaatar plein.
Ook in Tsenher verblijven we in een mooi hotel, met eigen eenvoudige wellness faciliteiten. Er zijn 3 waterbaden van heet tot zéér heet, gevuld met het water uit de warmwaterbronnen.
Je verblijft tijdens deze reis ook 7 nachten in een ger kamp. Een ger (wordt ook soms verkeerdelijk yurt genoemd) is een grote tent, waar je in kan recht staan, met vaste bedden en vaak ook een eigen houtstoof. De matrassen op de bedden zijn spijtig genoeg vaak dun. Het sanitair is gemeenschappelijk (mannen- en vrouwenblok), maar steeds erg proper en goed onderhouden. Men voorziet handdoeken. Meestal is er warm water. Het restaurant is in een nog grotere ger tent, of soms in een afzonderlijk gebouwtje.
Tijdens de productie hebben we heel erg ons best gedaan selectief te zijn in de keuze van de hotels en ger kampen. Vooral de kwaliteit van het sanitair was voor ons een belangrijke factor in de keuze. We denken dat we steeds de best beschikbare accommodatie aanbieden.
Je overnacht ook twee nachten in kleinere koepeltenten. Wij voorzien al het kampeermateriaal, het enige dat je eventueel extra kan voorzien tijdens het kamperen is een lakenzak en een klein reiskussen. Wij zetten de tenten op, voorzien een eenvoudige kampeerdouche en toilet. Die plekken waar we logeren is er geen alternatief mogelijk.
In de reisbeschrijving die je vindt op de website, staan de gebruikte hotels en ger kampen vermeld.
Zijn bepaalde hotels of ger kampen volzet, dan wordt een gelijkwaardig of betere overnachtingsplaats voorzien.
BEGELEIDING
Je wordt zowel begeleid door een volgwagen een lokale Engelstalige fietsgids én een Belgische reisbegeleider.
De Engelstalige fietsgids zorgt voor de begeleiding op de fiets. Zij kennen de kleine, verkeersarme wegen, spreken de lokale taal en dragen bij tot uw comfort. Zij zijn hét contactmiddel met de plaatselijke bevolking.
Zij zorgen ook voor het dagelijkse onderhoud en de technische ondersteuning van de fietsen.
De Nederlandstalige begeleider staat in voor het goede verloop van de reis en regelt al de praktische zaken ter plaatse. Zij zorgt voor een fijne groepsdynamiek in samenwerking met de plaatselijke medewerkers.
De volgwagen vervoert de bagage, overbrugt samen met jou de langere afstanden en zorgt voor assistentie onderweg.
ETEN EN DRINKEN
De reis is op basis van vol pension.
De drank tijdens het middag- en avondmaal is niet inbegrepen.
Het Mongoolse dieet wordt wel als elementair omschreven en in onze westerse ogen zijn de basis ingrediënten inderdaad vaak vrij beperkt. Vanuit een traditie van nomadische veehouders met nauwelijks landbouw zijn dieren de belangrijkste leveranciers voor bestanddelen van zowel eten als drinken: soep van schapenvlees, wodka gedestilleerd uit koeienmelk, yoghurtkoekjes, deegballetjes van schapen- of geitenvlees, gefermenteerde paardenmelk (airag) etc. Maar voor toeristen serveert men inmiddels maaltijden naar de westerse smaak.
Thee wordt in een mengsel van water en melk gekookt en regelmatig met zout gedronken. Alcohol, zowel traditioneel Mongools als geïmporteerde dranken zijn op de steppe volop te krijgen. Bier is duurder dan wodka. Khan Bräu en Chinggis Beer worden voornamelijk in bars en restaurants geschonken.
Het lokale team doet echter ontzettend hun best, de maaltijden aan te passen aan onze westerse keuken. Met de beperkte mogelijkheden die ze hebben, zorgen ze toch steeds voor behoorlijk wat afwisseling.
Ook voor vegetariërs is er voldoende afwisseling maar belangrijk is deze maaltijdkeuze van tevoren door te geven, vermist veel van de ingrediënten vooraf worden aangeschaft.
Heb je echter speciale dieetvoorschriften (ook voor op de eventuele vluchten!), gelieve ons dit vooraf te laten weten. In de mate van het mogelijke kunnen we de maaltijden aanpassen.
GELDZAKEN FOOIEN EN BUDGET
De nationale munteenheid van Mongolië is de Mongoolse Tugrik.
Je kan bij aankomt op de luchthaven van Ulaanbaatar makkelijk geld wisselen. Dit mogen zowel euro’s als USD zijn. Indien gewenst (en lijkt ons makkelijker) kan je bij het stadsbezoek met de assistentie van de fietsgids geld wisselen in een bank in de stad.
Er zijn ook bankautomaten (ATM) zowel op de luchthaven als in de stad maar hou er rekening mee dat deze vaak niet werken.
Om veiligheidsredenen hebben Belgische banken de bankpassen met Cirrus/Maestro-logo standaard ingesteld op gebruik binnen Europa. Indien je geld wilt afhalen in Thailand dien je deze instelling tijdelijk online te wijzigen naar ‘Wereld’.
Een fooi is een erg persoonlijke zaak en er bestaan even veel meningen over als er reizigers zijn.
Belangrijk om weten is echter wel, dat onze medewerkers ter plekke een correct loon verdienen en dat een fooi echt wel een extra is.
Als je tevreden was over de geboden service is een extra voor die mensen echter meer dan welkom.
Internationaal adviseert men een 4-9 dollar per persoon / per dag voor de fietsbegeleider en 2-4 dollar per persoon / per dag voor de chauffeurs.
Budget: de reis is op basis van vol pension en echt veel souvenirs zijn er niet te koop.
Richtprijzen in de gers en op restaurant:
frisdrank: 1-2 euro
bier (blik): 2 euro
fles wijn: 7 – 12 euro
Budget: 70 tot 100 euro per persoon voor de hele reis, zonder eventuele fooien
Fooienpot: Dit onderwerp wordt in detail besproken tijdens de vertrekvergadering.
Vrijblijvend: de begeleider zal in het begin van de reis voorstellen per persoon een bepaald bedrag (meestal tussen een 50 -70 euro) in een fooienpot te stoppen. Dit bedrag vertegenwoordigt de tips voor de mensen onderweg, zijnde fooien voor de dragers op de luchthaven, bagagedragers in de gers, etc…
Een eventuele fooi voor de begeleiders (gezien dit een persoonlijke keuze is) wordt niet betaald uit deze pot.
GEZONDHEID
FLY and BiKE heeft geen medische bevoegdheid.
Voor medisch advies verwijzen we dan ook naar je huisarts of naar het Tropisch Instituut (tel. 03 247 64 02 of www.itg.be).
Meer specifiek verwijzen we graag naar de website Wanda.be, een website van het ITG volledig gericht op reisgeneeskunde.
De gezondheidszorg in Mongolië staat vergeleken met onze Westerse geneeskunde op een laag peil. De artsen zijn voldoende opgeleid, maar de voorzieningen zijn eerder beperkt.
De privé hospitalen in Ulaanbaatar zijn redelijk voorzien. Toch is het belangrijk een eigen, uitgebreide reisapotheek mee te nemen met onder meer: pleisters, verbandmateriaal, ontsmettingsmiddel, zonnebrandcrème, schaartje, pijnstillers, middelen tegen uitdroging, tegen reisziekte, tegen diarree of verstopping, bescherming tegen muggen, koortsthermometer, …..
Voor deze reis in het bijzonder wijzen we op het belang va een goede medische check-up vóór je vertrekt. We verblijven in afgelegen gebieden waar we geen toegang hebben tot Westerse faciliteiten.
Wij adviseren op te letten met het kraantjeswater en steeds flessenwater te gebruiken om uw tanden te poetsen.
Onze reisleiders hebben een goede EHBO opleiding gehad maar mogen behalve het bieden van eerste hulp, geen klassiek medische handelingen doen. Zij mogen bv nooit medicatie toedienen of adviseren.
Een goede reisverzekering is verplicht.
Wij werken samen met Allianz Global Assistance. Meer info zie onderaan.
GROEPSGROOTTE EN SAMENSTELLING
Onze Nederlandstalig begeleide groepen bestaan hoofdzakelijk uit Belgen.
Voor deze reis gaan we van 12 tot 15 reizigers. De reis kan doorgaan vanaf 8 personen maar dan is er een kleine toeslag per persoon. We bekijken dit reis per reis.
We beperken bewust het aantal deelnemers om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden.
HUURFIETSEN
In Mongolië beschikken we over een groot aanbod aan goede huurfietsen. Het zijn fietsen hoofdzakelijk van het merk Giant en Trek.
Het zijn allen type mountainbike, met 27 versnellingen. De fietsen hebben een voorvering en betrouwbare componenten van Shimano.
Dit type mountainbike maakt het fietsen op de zandpistes zéér comfortabel.
Onze begeleiders werken tevens als fietshersteller. Zij doen tijdens de reis het onderhoud van de fietsen en zullen steeds klaar staan de eventuele technische mankementen op te lossen.
KINDEREN
Op onze groepsreizen naar Mongolië is de minimumleeftijd 18 jaar.
KLIMAAT
Van alle landen in Azië heeft Mongolië één van de meest extreme klimaten.
Het geheel door China en Rusland omsloten land heeft te maken met een drietal bepalende factoren voor het weer en klimaat. Allereerst bestaat Mongolië grotendeels uit hoogvlakte dat grotendeels tussen de duizend en tweeduizend meter boven zeeniveau ligt. Ten tweede is er de permafrost, een ondergrond die nooit helemaal ontdooit. Ten derde is er iedere winter sprake van een zeer sterk hogedrukgebied boven Mongolië, die het weer in vrijwel heel Azië bepaalt. Het zorgt in het zuiden van Azië voor overwegend droog en zonnig weer en in Mongolië zelf voor vrij zonnig en droog weer met lage tot zeer lage temperaturen. De wintermaanden in Mongolië behoren tot de strengere winters ter wereld.
Mongolië heeft te maken met een mix van extreme landklimaten, woestijnklimaten, een steppeklimaat in het oosten en een hooggebergteklimaat in berggebieden zoals de Mongoolse Altaj en het Changajgebergte.
In alle gevallen geldt dat de winters koud zijn en lang duren, er weinig neerslag valt gedurende het hele jaar en de zomers in de lagergelegen gebieden warm tot heet zijn, maar kort duren.
‘s Nachts koelt het ook in de zomermaanden flink af, zodat de temperatuur binnen een etmaal normaliter zo’n twaalf tot meer dan twintig graden schommelt. Grote delen van Mongolië bestaan uit woestijnen, woestijnsteppes en bergen zonder al te veel begroeiing. In het zuiden ligt de Gobiwoestijn, die merendeels uit rotsen bestaat.
Mongolië heeft dankzij de ligging ver van de zee en op middelmatige hoogte te maken met veel extremen wat betreft weersomstandigheden. In de lange winters (oktober tot en met april) zijn temperaturen van min 15 tot min 30 graden in de koelste maanden meer regel dan uitzondering gedurende de dag. ‘s Nachts daalt het kwik nog wat verder tot -25 tot onder de min 35 graden Celsius. In de woestijngebieden in het zuiden vriest het ‘s winters meestal slechts matig en kan het kwik overdag lokaal boven het vriespunt uitkomen. Na een kort overgangsseizoen waarin flinke zandstormen het land kunnen teisteren heeft Mongolië te maken met een korte maar warme zomer. Maximumtemperaturen van rond de dertig graden zijn dan normaal in Mongolië en in de Gobiwoestijn wordt het nog wat warmer. De minimumtemperaturen s‘ nachts liggen met slechts 5 tot ongeveer 15 graden wel een stuk lager dan overdag.
Mongolië = land van de eeuwig blauwe lucht met meer dan 280 zon dagen per jaar.
REISDOCUMENTEN
Voor Mongolië heb je een geldig internationaal reispas nodig, minimum 6 maanden geldig na terugkeer in België/Nederland.
Post Covid is een visum voor een bezoek van maximum 30 dagen niet langer nodig.
SINGLES
Bij onze groepsreizen is er géén toeslag voor reizigers alleen. Wie alleen reist, deelt een kamer met één of twee alleenreizende reisgenoten van hetzelfde geslacht.
Indien er geen kamergenoot wordt gevonden rekenen we automatisch de toeslag aan op de factuur (dit is een reisvoorwaarde en dus geen reden om een reis te annuleren).
Wil je verzekerd zijn van een éénpersoonskamer, kan dit aangevraagd worden mits betaling van de éénpersoonstoeslag.
VEILIGHEID
Veiligheid is bij FLY and BiKE de eerste vereiste om een reis door een bepaald land te laten doorgaan. Onze reizigers reizen voor hun plezier en dan mogen er omtrent de veiligheid geen zorgen zijn.
Wij hebben op al onze bestemmingen zéér goede lokale contacten en zullen bij de minste twijfel programma’s aanpassen of de reis in zijn geheel annuleren.
Het dragen van een fietshelm is verplicht en absoluut aangewezen.
De fietsbegeleider heeft een opleiding EHBO gehad, maar het spreekt voor zich dat voorzichtigheid op de fiets is aangewezen.
Ook een goede reisverzekering is verplicht. FLY and BiKE werkt samen met Allianz Global Assistance (zie verder).
VERTREKVERGADERING
Een paar weken vóór vertrek organiseren we voor de Nederlandstalige groepen een vertrekvergadering waar je de laatste informatie ontvangt en kan kennismaken met reisleider en je medereizigers.
VERVOER EN VLUCHTEN
In Mongolië kiezen we er bewust voor met 4×4 Land Cruisers te rijden als volgwagen. We voorzien maximaal 3 reizigers per jeep. Dit maakt de reizen duurder reizen maar net als voor alle reizen is de veiligheid van onze reizigers een prioriteit.
De fietsen worden vervoerd op een trailer achter de jeeps.
De vluchten zijn inbegrepen in de prijs.
juni 2025
09 juni Brussel Istanbul : 11h35 16h05
09 juni Istanbul Ulaanbaatar : 18h10 07h15 (10 juni)
22 juni Ulaanbaatar Istanbul : 08h45 13h10
22 juni Istanbul Ulaanbaatar : 15h05 17h35
augustus 2025
13 augustus Brussel Istanbul : 11h320 15h50
13 augutus Istanbul Ulaanbaatar : 18h10 07h15 (14 augustus)
26 augustus Ulaanbaatar Istanbul : 08h45 13h10
26 augustus Istanbul Ulaanbaatar : 15h05 17h35
VERZEKERING
Voor avontuurlijke reizen is een goede reisverzekering verplicht.
Je bent vanzelfsprekend niet verplicht deze via ons af te sluiten.
FLY and BiKE werkt samen met Allianz Global Assistance.
Een annulatieverzekering alleen komt op 6,5 % van de reissom.
Een volledige reis- en persoonsbijstand komt op € 7,7 per persoon per dag.
Contacteer ons vrijblijvend voor onze interessante jaarpolissen.
De voorwaarden van de verschillende polissen ontvang je samen met het reiscontract maar kunnen indien gewenst vooraf aangevraagd worden.
GARANTIEFONDS REIZEN
FLY and BiKE is via Nordic lid van het VVR en het Garantiefonds Reizen.
Bij financieel onvermogen van de reisorganisator met wie je een reiscontract afsloot, kan je een beroep doen op het Garantiefonds Reizen.
Dit kan je doen door je te wenden tot uw reisorganisator of reisbemiddelaar of door rechtstreeks contact op te nemen op het adres: Metrologielaan 8, 1130 Brussel.
Indien je een reis boekt via FLY and BiKE gebeurt dit onder de Belgische wetgeving en onder de bescherming van de reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen.